Informatie opzoeken - tips

  • Praat met kinderen over het gebruik van de computer. Waarvoor mag de computer gebruikt worden en waarvoor niet?
  • Praat regelmatig met je kinderen (en hun vrienden en vriendinnen) over wat ze doen en meemaken op internet, en hoe ze dat vinden. Vertel ook over je eigen ervaringen. Op die manier laat je weten dat je ontvankelijk bent voor hun ervaringen en bouw je wederzijds vertrouwen op. Ze zullen dan eerder naar je toekomen als dat nodig is.
  • Leer je kind om een veilig wachtwoord in te stellen. Een veilig wachtwoord is een wachtwoord dat minstens 8 tekens lang is, bestaat uit zowel kleine letters als minstens 1 hoofdletter, en ook minstens 1 cijfer. Indien mogelijk, maak je het ook nog veiliger door er een leesteken als een komma, punt of vraagteken in te zetten. Hoe moeilijker je een wachtwoord maakt, hoe veiliger het is. Zo kunnen andere mensen niet in JOUW naam inloggen. Je zal zeker niet graag hebben dat iemand anders iets kan rondsturen onder je naam. Probeer te vermijden dat je paswoord een woord of naam is dat in een woordenboek zou gevonden kunnen worden. Ook namen van beroemde mensen, films, evenementen, feestdagen of bekende afkortingen zijn niet veilig. Combineer dus letters, cijfers en leestekens. Een voorbeeld van een goed wachtwoord: Vb. neem de eerste letter van elk woord in een zin: Mijn broer Luc is 14 jaar oud! Dus: MbLi14jo! Een goed paswoord is als een tandenborstel! Je leent het zelfs niet aan je vrienden en je vernieuwt hem regelmatig!
  • Maak afspraken over computergebruik en volg ze op. Hoeveel tijd mag je kind aan de computer zitten en waarvoor? Bv. chatten en spelletjes één uur en voor huiswerk twee uur. Wanneer kan dat? Bv.na het avondeten, als de huistaken klaar zijn. Stel eventueel na discussie een aantal richtlijnen op.
  • Zet de computer op een zichtbare plaats.
  • Maak bij discussies over computergebruik de link met het echte leven. Kinderen denken soms niet voldoende na over wat de gevolgen van hun daden op het internet zijn. Als je een vergelijking maakt met 'het echte leven' begrijpen ze vaak beter wat je bedoelt.
  • Leg uit wat 'cookies' zijn en vertel dat hierdoor gevolgd kan worden wat je doet op het internet
  • Technische hulpmiddelen zijn te overwegen
        • Spamfilters, antivirusprogramma's, firewalls,... zijn een must als je een computer wilt aansluiten op het internet.
        • Filtersystemen : bv.: www.sipbench.eu ; website met resultaten van een evaluatiestudie over filtersystemen in Europa.
  • Vertel je kinderen dat eventuele controle of het gebruik van filters nodig is om hen te beschermen tegen ongepaste en ongewenste beelden en/of informatie. Voor jonge kinderen kan men het gebruik van filters overwegen om dan geleidelijk over te gaan tot meer vrijheid. Bij jongeren ligt dit iets moeilijker en is voornamelijk communicatie en discussie belangrijk.
  • Leer kinderen downloaden van officiële sites, dus betalen om muziek te downloaden.
  • Peer to Peer of File Sharing programma's waarmee bestanden overgebracht worden van de ene computer naar de andere vormen een groot risico voor de computer. Gebruik deze programma's nooit zonder een goed anti-virusprogramma en firewall.
  • Leer kinderen kritisch zijn over wat ze downloaden, zien of lezen op het internet.

 

 

Onderdeel: